L'Institut de Sostenibilitat de l'UPC lidera un projecte europeu per impulsar el disseny de productes i serveis sostenibles

Durant els propers 3 anys l'UPC coordinarà el projecte "Circular Design: Learning for Innovative Design for Sustainability (L4IDS)"

L'objectiu principal del programa és contribuir a la creació i consum de productes i serveis sostenibles a través del disseny. El projecte compta amb la participació de 13 socis europeus, entre els quals es troben el BDC Barcelona, Centre de Disseny, l'empresa catalana Nutcreatives i l'Ajuntament de Barcelona a través de la Xarxa d'Ateneus de Fabricació.

La iniciativa Circular Design: Learning for Innovative Design for Sustainability (L4IDS), finançada pel programa Erasmus+, s'emmarca a l'àmbit de la innovació, la universitat i l'empresa i està alineada amb les polítiques europees en matèria d'economia circular. Unes polítiques que estan destinades a trobar solucions conjuntes que ajudin a minimitzar l'impacte ambiental associat al consum, utilitzant menys recursos i repensant el nostre funcionament com a societat. En aquest sentit, el disseny és clau a l'hora de crear solucions innovadores als reptes actuals, les quals han de contemplar les necessitats de l'usuari final, així com els criteris de sostenibilitat als processos i estratègies de creació de productes i serveis.

Un exemple de projectes que ja s'estan implementant als països europeus són solucions per aprofitar els residus alimentaris com el projecte BreadEnergy, impulsat per una de les empreses socies del projecte i que té com objectiu reconvertir els residus de pa en energia verd a travès d'un procès de fermentació. Altres exemples vinculats a empreses del projecte són lús dels residus derivat del plàstic per produir tinta per impresores 3D o solucions per la reutilització pre-dissenyada de productes de consum de masses, com podria ser la fabricació de smartphones modulars que permetin reduir el volum de rebuig de materials electrònics.

Jordi Segalás, director del Instituto de Sostenibilidad de la UPC explica que un dels objectius del projecte és la co-creació de coneixement i desenvolupament de materials de capacitació amb l'objectiu de formar, per una banda, a personal docent de les universitats i a professionals d'empreses; per altra banda, a estudiants de l'àmbit del disseny, l'enginyeria i l'arquitectura, que aprenguin estratègies i metodologies en disseny innovador per la sostenibilitat.