EKOA, e-Reuse, UPC-Reutilitza

Aquest mes hem tingut l’oportunitat de trobar-nos els tres programes. La cita va ser el passat 16 d’octubre a la Sala Àgora del Campus Nord.

Hem après de les nostres respectives experiències en un taller de co-creació on han participat estudiants i personal tècnic UPC, al costat d’un grup de persones de l’Administració i d’entitats que treballen al sector de la reutilització i de la gestió de Residus d’aparells elèctrics i electrònics (RAEE).

Ekoa és un programa nascut el 2009 catalogat com a programa estratègic de la Universitat Nacional de La Plata (UNLP). Compta amb una planta pilot de recondicionament de RAEE en conveni amb la Unió Internacional de Comunicacions (ITU) i amb una desena de treballadors que reacondiciona dispositius tant per combatre l’escletxa digital com per l'ús intern de la mateixa universitat. És destacable també el seu paper en l’Aprenentatge Servei, oferint beques i experiència laboral, pràctiques professionals, cursos de reparació i capacitacions per a cooperatives.

e-Reuse és un projecte de comunitat que, com el Programa UPC Reutilitza, neix a l’òrbita de la UPC. Treballa al voltant de la creació d’ecosistemes d’economia circular, impulsant la creació de circuits on diverses entitats cooperen sota diferents rols per captar, com reacondicionar i redistribuir dispositius amb certificat de qualitat a ciutadans afectats per la desigualtat digital. Coordina també un full de ruta de recursos de codi obert per digitalitzar processos lligats al reacondicionament (esborrat de dades, inventariat, traçabilitat, passaport de producte, i mecanismes d'autoacreditació d'estàndards de qualitat i circularitat).

Durant la trobada a la primera part Viviana Ambrossi (EKOA), Leandro Navarro (e-Reuse) Fermin Sanchez Carracedo (UPC Reutilitza) van fer presentacions dels programes. Tres experiències sorgides a universitats de les dues bandes de l’Atlàntic que treballen per afrontar el repte que comporta el canvi climàtic i la bretxa digital a través de la reutilització. Exemple, per tant, d’universitats amb compromís social, part de la comunitat.

Didac Ferrer va completar aquesta part amb una entrevista oberta amb el torn de paraules on es va introduir la importància de l’humanisme digital a la docència i l’oportunitat de metodologies d’aprenentatge com ara l’Aprenentatge i Servei en aquest àmbit.

A la segona part els participants distribuïts en tres grups, van explorar els punts més forts i les oportunitats de millora, l’escalabilitat, i les sinergies a partir de la proximitat dels 3 programes i van aportar conclusions consensuades.