Conferència de l'Ousman Umar a l'ETSETB

El fundador de l'ONGD Nasco ICT, la qual treballa des de fa alguns anys per contribuir en la alfabetització digital de les poblacions rurals de Ghana, va venir el passat 25 de gener al Campus Nord per xerrar sobre la importància de l'educació, i del paper fonamental que tenen les TIC per fer-la viable en zones remotes.

Barcelona, 07 de febrer de 2017

El passat 25 de gener ens vam poder apropar a la xerrada que l'Ousman Umar, fundador de l'ONGD Nasco ICT, va donar a la facultat de Telecos (ETSETB), davant dels alumnes d'una de les assignatures que imparteix la professora Eva Vidal, investigadora del departament d'Enginyeria Electrònica a la facultat.

Des de fa uns anys, l'Ousman ha estat vinculat a la UPC gràcies a l'associació universitària TxT, la qual vol difondre la problemàtica de la fractura digital i de la contaminació ambiental dels equips informàtics, i actuar per minimitzar-la o evitar-la.

Com a moltes de les seves conferències, l'Ousman comença explicant la seva història, la història de com va aconseguir arribar a Espanya des del seu país natal, Ghana, en un viatge per Àfrica que va durar 5 anys.

Evitant caure en sensacionalismes, la història narra, entre bromes i dures realitats, com la falta d'educació i de coneixement li van dur a deixar la seva casa amb 9 anys en la recerca del "país dels homes blancs", que a les seves terres llunyanes és vist com un paradís ple d'oportunitats.

La moralitat que l'Ousman vol transmetre als estudiants, és que siguin conscients de la importància de l'educació (o de la falta d'ella) i de la importància que té per adquirir un pensament crític que és fonamental a l'hora de poder prendre decisions.  És per això que l'objectiu principal de l'ONGD és crear una xarxa d'aules d'informàtica a les escoles rurals de Ghana, amb la finalitat de familiaritzar als nens i nenes amb les eines digitals, i facilitar-los l'accés a la informació.

Al final de la conferència, aprofitem per fer-li a Sonia Barahoma, una de les integrants de Nasco ICT, algunes preguntes:

• CCD: L'educació és un tema que els nens i els joves aquí avui dia fan per inèrcia, i que es pren moltes vegades més com una obligació que com una oportunitat. Què podríem fer des de les escoles o les universitats per recordar la seva importància?

• Sonia: Segurament amb la pròpia educació que se'ns ofereix al nostre entorn des de la infància. No l'educació intel·lectual, si no l'educació en valors que ens fa apreciar allò que donem per segur.

• CCD: Com pot influir a llarg termini a Ghana o en altres països l'accés a l'educació? Creieu que si es conegués millor  la realitat sobre "el país dels homes blancs" (que aquí les coses tampoc són perfectes) voldrien seguir vinent?

• Sonia: Segurament una part si, ja que els estereotips idíl·lics són forts i segueixen mostrant-se a través de tots els canals d'informació. Però el coneixement i l'educació donen eines de reflexió pròpies molt importants, amb el qual les decisions es prenen d'una forma més conscient.

• CCD: Quins resultats heu vist per ara?

• Sonia: Gràcies a l'ús de les aules TIC s'ha millorat el percentatge d'aprovats a les assignatures de ciències, i concretament a les escoles de St Augustine, s'ha passat del 52% al 71% en les xifres d'èxit

Marató solidària

Dintre d'aquest context, i propulsat per l'ONG, el proper 26 de març es celebra la segona edició de la cursa Pedralbes Antena Solidària, organitzada pels veïns de Pedralbes juntament amb els universitaris i amics del CMU Pedralbes. Els beneficis de la marató aniran destinats a montar una nova aula a Tuna. La cursa contarà amb tres modalitats:

• Mitja marató (21,5 km)
  • Trail (10 km)
  • Caminada popular (8 km)

Us podeu inscriu-re AQUÍ.

Més informació a la nota de premsa de la marató.